Centrum pro výzkum vzdělávání v přírodovědných oborech a talentmanagement (CVVPT)
Centrum vzniklo na Přírodovědecké fakultě Ostravské univerzity v rámci projektu „PŘÍRodovědné Oborové Didaktiky A praktikující učitel“, reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_011/0000669 (PŘÍRODA) jako specializované pracoviště zaměřené na výzkum, podporu a rozvoj přírodovědně nadaných žáků, kteří v Moravskoslezském kraji žijí a studují. Podporujeme také učitele, asistenty a rodiče nadaných a také ty, kteří se s nimi setkávají při řadě dalších aktivit.
Inkluze je trend, který respektujeme, ale my to bereme trochu z jiné strany Gaussova rozdělení, protože tento přístup - podporu nadaných - považujeme za nutný.
Kde bereme odvahu?
všichni zainteresovaní působí mnoho let jako spolupracující a lektoři pro MŠMT, NPI ČR, Mensu ČR, STaN, RSJ Foundation, Nadaci Quido a další organizace, zabývající se prací pro nadané
máme zajištěn zájem škol v MSK s vizí prostupnostižák -> student -> vysokoškolák
Cíle, které jsme si stanovili:
spolupráce se studenty napříč studijními obory zejména se zaměřením na učitelství přírodovědných předmětů
realizace vědeckého výzkumu orientovaného na problematiku nadaných a mimořádně nadaných jedinců (STEM, STEAM) pomocí technologie Eye Tracking
specifikace vzdělávacích strategií nadaných a mimořádně nadaných žáků s akcentem na přírodovědné předměty
příprava budoucích učitelů na práci s nadanými žáky formou pravidelné výuky v bakalářském i magisterském studijním programu (Práce s talenty v přírodních vědách)
Co lze očekávat od spolupráce s centrem?
prezentaci spolupracujících škol směrem k fakultě a jednotlivým oborově zaměřeným katedrám – podchycení talentů
podporu přírodovědně nadaných žáků a studentů v MSK
možnost spolupráce na např. dílčích oborových výzkumech (SOČ, olympiády)
spolupráci se zajímavými institucemi a organizacemi v rámci přírodovědného nadání i mimo Českou republiku (Mensa ČR, Centrum pro talentovanou mládež CTM Online kurzy)
nabídku akreditovaných kurzů s atraktivními tématy
pravidelnou poradenskou činnost v oblasti vzdělávání přírodovědně nadaných
pravidelnou poradenskou činnost v oblasti psychologie nadaných
Struktura centra:
Výzkumné aktivity
Advanced placement (příprava)
Aktivity zaměření na cílové skupiny
Projektové aktivity, akreditace přednáškové činnosti (MŠMT)
Konzultační a poradenská činnost ve spolupráci s učiteli, pedagogickými asistenty, výchovnými poradci a poradenskými zařízeními
Zamyšlení:
Nadání s sebou přináší řadu specifik, která se při práci s nadanými žáky v edukačním procesu často a opakovaně projevují. Je potřeba trvale usilovat o analýzu základních potřeb nadaných žáků v současné škole a poukazovat na nutnost propojení všech činitelů, participujících na jejich vzdělávání. Je potřeba zamýšlet se také nad efektivními přístupy k jejich vzdělávání.
Přesto, že jsou nadaní žáci stejně jako ostatní žáci zcela autonomní, je možné při hlubší analýze najít také ve skupině nadaných to, co mají společné, a i to, čím se navzájem liší. Je nezbytné, aby se nadaní žáci setkali ve školách s informovanými pedagogy, kteří jsou oborovými odborníky a jsou ochotni pracovat nejen s těmito nadanými žáky, ale také sami na sobě. Je proto zcela zásadní vybírat pro práci s nadanými žáky učitele, kteří jsou schopni udržet odpovídající vzdělávací úroveň. Takoví učitelé mohou nadaným žákům nabídnout cestu, ale vždy zůstane na jejich rozhodnutí, jestli po ní půjdou.
Jana Škrabánkovávedoucí centra